Onko työmotivaatio kohdallaan?

Mitä sinä tarvitset? Miten sinä motivoidut? Mistä alaisesi/työtoverisi innostuvat?

Monta kirjaa ja blogia on kirjoitettu aiheesta: “Miten saada työntekijät tekemään niitä asioita, joita johtaja haluaa, ja siten kuin johto haluaa?” Hyvin motivoitunut ihminen on kuin yrityksen menestyksen moottori – hän on aikaansaava ja energinen. Hän tuntuu, näkyy, kuuluu ja tulosta syntyy.

Johtaja miettii, auttaako porkkana vai keppi ja mikä merkitys on ihmissuhteilla. Ja pohdittuaan asiaa hän tietää: Me ihmiset olemme niin erilaisia!

Ja se miten johtaja itse motivoituu vaikuttaa hänen toimintaansa ja käyttäytymiseensä. Eli motivoituuko johtaja itse siitä:

  • mitä toiminnallaan tulee saavuttamaan?
  • mitä asioita pääsee keksimään tai ongelmia matkalla ratkaisemaan?
  • miten voi vaikuttaa asioihin ja ihmisiin ympärillään?
  • mitä muut ihmiset hyötyvät hänen työstään? entä oma hyöty?
  • millaisia kannustuksen ääniä kuulee ympärillään?
  • millainen porukka on?

Ja toteutuvatko johtajan omat arvot hänen toimiessaan tehtävässään? Ovatko ne sopusoinnussa yrityksen arvojen kanssa?

Meillä kaikilla on oma historiamme, ajattelun strategiamme ja sitä myöten tapamme toimia. Reagoimme asioihin aivan omalla tavallamme ja usein, kun seuraamme toista ihmistä, saatamme unohtaa, että hänelle jokin asia, tapahtuma tai toiminta tarkoittaa jotakin aivan muuta, kuin meille itsellemme.


 

Haluatko tietää:

  • Miten tehdä onnistunut rekrytointi?
  • Yleisimmät virheet rekrytoinneissa?
  • Mitä rekrytointi maksaa?

Tilaa uutiskirjeemme ja saat kolmen sähköpostin opastuksen!


Vuosien aikana soveltuvuustestejä tehdessämme olemme iloksemme saaneet huomata, että kuitenkin on olemassa myös säännönmukaisuutta. Ei ole ihmistä,

  • johon ei palaute vaikuta
  • joka ei enemmän tai vähemmän halua tietää minne ollaan menossa
  • joka ei halua tietää mitä mahdollisesti vastaan on tulossa
  • joka ei jollakin tavalla halua kuulua joukkoon.

Ja niin totta, että jos tiimin/henkilön osaaminen on heikkoa, mutta motivaatio kohdallaan tarvitaan ohjausta, neuvomista ja opettamista. Jos taas osaaminen on hyvällä tasolla, mutta motivaatio alhaalla tarvitaan palautetta, suhdetta ihmisten välillä, ihmissuhdetta esimieheen – vuorovaikutusta. Puhetta. Ja jos osaaminen ja motivaatio ovat kohdallaan, myös johtajan on helppo hymyillä.