Ristiriita arvoissa johtaa rekrytoinnin epäonnistumiseen

Jokaisessa yrityksessä on arvoja. On toinen kysymys onko arvot tunnistettu tai ovatko ne samat kuin mitä on markkinointimielessä määritelty.

Arvot vastaavat kysymykseen mikä on tärkeää, mistä haluat pitää kiinni. Arvot eivät ole toimintaa, ne kyllä ohjaavat toimintaa.

Arvot ovat kuin oppaita mitä kohti haluamme mennä ja ne vaikuttavat myös siihen mitä emme halua tehdä ja missä emme halua olla.

“Rekrytoinnin yhteydessä rekrytoiva esimies usein pohtii miten saada juuri ne meille soveltuvat, ”oikeat” ihmiset innostumaan työpaikasta ja samalla tavoin hakija miettii arvostetaanko yrityksessä asioita joita hän itse pitää tärkeinä.”

Yrityksen arvojen huomaaminen ei ole aina helppoa koska ne tulevat todeksi vasta toiminnassa, minkä vuoksi kannattaa kuunnella ja selvittää mikä on tekemisen arki ja miten arvot perustellaan, koska jos kirjatut arvot ja toiminta ovat ristiriidassa ne aiheuttavat ongelmia on sitten kysymys ristiriidasta ihmisen ja yrityksen välillä tai arvojen ja toiminnan välillä.

“Tämän ristiriidan tunnistaa ajatuksena, että jokin ei pidäkään paikkaansa.”

Tämä taas vaikuttaa sitoutumiseen, työmotivaatioon ja sitä kautta työn tulokseen ja tuottavuuteen.

Esimerkkejä arvoista:

  • asiakaslähtöisyys
  • tehokkuus
  • yhteistyö
  • luottamus
  • rehellisyys
  • oikeudenmukaisuus
  • hyödyllisyys
  • hauskuus
  • raha

On paradoksaalista, että vaikka arvot syntyvät kasvu- ja kehitysprosessissa paljolti käyttäytymisen, toiminnan ja kokeilujen kautta niiden huomaaminen voidaan kokea vaikeaksi. Silloin kannattaa miettiä mikä toistuu.

Ja on aivan yhtä tärkeää tietää mitä haluaa kuin mitä ei halua. On sitten kysymys ihmisestä tai yrityksestä.

  • Mitkä ovat tärkeät asiat?
  • Onko niille aikaa?
  • Entä jos katsot tulevaisuuteen, vaikka viiden tai 10 vuoden päähän miltä tämän hetkinen tilanne sieltä katsottuna näyttää?
  • Saavatko sinulle/yritykselle tärkeät asiat sen määrän huomiota ja aikaa jonka haluat niille antaa?

Rekrytoinnista en ole montaa vitsiä kuullut, mutta tämä kolahti.

Tavallinen rekrytointikonsultti oli päättänyt maallisen elämänsä ja hän tapasi Pyhän Pietarin taivaan portilla. Rekrytointikonsultti oli oikein iloinen, kuinka hän olikaan päässyt juuri tähän paikkaan. Yllättäen Pyhä Pietari kertoi että, vaikka olet ollut ihan tavallinen rekrytointikonsultti, sinulla on nyt mahdollisuus tutustua molempiin vaihtoehtoihin viikon ajan jonka jälkeen hän voi tehdä haluamansa valinnan. Ja tuumasta toimeen. Ensin matka vei alaspäin ja hieman konsulttia jännitti, mutta kun hissin ovet avautuivat hän huomasi saapuneensa kauniille, hyvin hoidetulle golfviheriölle jossa häntä tervehti suuri joukko hänen kollegojaan ja hyviä ystäviään iloisina, hyvin pukeutuneina, tyylikkäinä. Ruoka oli mitä mainiointa ja itse Paholainenkin oli varsin hauska heppu. Viikon golfin peluun jälkeen hän hyvästeli ystävänsä ja niin hissi vei hänet yläkerroksiin. Seuraava viikko kului sitten pilvien päällä harppua soittaen ja laulaen.

Näiden kahden tutustumisviikon jälkeen hän tapasi uudelleen Pyhän Pietarin ja kun valinnan aika tuli hän päätti matkustaa alaspäin. Kun hissin ovet avautuivat hänen yllätyksensä oli suuri kun hän näki kuivan aron jossa hänen ystävänsä ja kollegansa laahustivat rääsyihin pukeutuneina, kalpeina, laihoina ja väsyneinä. Kun hän kysyi mihin se kaikki hyvä oli kadonnut hänelle vastattiin: ”Silloin ensimmäisellä kerralla kun tapasimme me olimme rekrytoimassa sinua!”

Tavallista paremmassa rekrytoinnissa tunnistetaan yrityksen jokapäiväisessä elämässä toteutuvat arvot ja on määritelty hakijan arvot, mikä hänelle pitäisi olla tärkeää ja mitä tehtävässä menestyminen edellyttää. Tavallista paremmassa rekrytointiprosessissa rekrytoinnin onnistumista seurataan ja tähdätään pidemmälle kuin työsopimuksen syntymiseen.

Tuula Mikkola
Rekrytointikonsultti, Aluepäällikkö
Solidea Oy


Jos haluat varmistaa tulevien rekrytointiesi onnistumisen ota yhteyttä Solideaan! 

Tästä voit tilata blogimme suoraan sähköpostiisi. Julkaisemme blogin kerran kuukaudessa ja voit perua tilauksen milloin tahansa.