Blogi : Työnantajakuva on arvokas vain silloin, kun sillä on katetta
Ei ole yhdentekevää, miten työntekijät oman työnantajansa – tärkeän kumppaninsa – näkevät, kokevat ja tuntevat. Työntekijöihin sitoutuu valtavasti aineetonta pääomaa: työntekijät ovat yrityksen kasvoja, jotka luovat ja muokkaavat mielikuvaa yrityksestä kaikissa kohtaamisissaan talon ulkopuolella.
Myös työntekijän sitoutuminen työnantajaan on vahvasti mielikuva-asia. Mitä me lupaamme? Onko minulta kysytty, millainen yritys me minun mielestäni olemme? Haluanko olla osa tätä yritystä ja allekirjoitanko sen, mitä yritys kertoo edustavansa?
Monissa yrityksissä ponnistellaan kovasti työnantajakuvan kanssa. Viime vuosina myös pienemmissä yrityksissä, joissa ei ole juurikaan viestitty tai markkinoitu, on herätty työnantajamielikuvan merkitykseen työntekijöiden houkuttelussa. Monilla aloilla taistelu tekijöistä käy kuumana, niitä hyviä osaajia kun ei riitä kaikille.
”Työnantajakuva ja sen eteen tehtävä työ mielletään usein liian kapeasti ponnisteluiksi vaikuttaa siihen, että avoimet paikat täyttyvät oikeilla osaajilla.”
Kuitenkin mielikuva yrityksestä työnantajana konkretisoituu myös yrityksen sisällä, joka päivä. Työnantajakuvan ainekset ovat yrityksessä olemassa. Materiaali löytyy todellisuudesta, joka pitää vain osata oikealla tavalla pukea viesteiksi kuvin, sanoin ja tunnelmin.
Työnantajakuvaa yhdessä kehitettäessä koetaan usein oivalluksen hetkiä, kun löydetään jotakin oleellista, jotakin meistä ja meidän ytimestä. Jo ne hetket itsessään, jossa kaivaudutaan työnantajakuvan alkulähteille, ovat usein silmiä avaavia ja omiaan vahvistamaan kumppanuuksia yrityksen sisällä.
Työnantajana profiloituminen sekä sisäisesti että ulkoisesti on paljon muuta kuin pari some-päivitystä tai kuvanräpsyä. Työnantajakuvallahan on merkitystä vain, jos sillä on katetta ja juuret syvällä.
Uskallatko kysyä työntekijöiltäsi:
- Mitä me sinun mielestäsi lupaamme työntekijöillemme? Mitä meidän pitäisi luvata?
- Miksi olet meillä töissä?
- Allekirjoitatko sen, mitä me yrityksenä edustamme?
- Osaammeko mielestäsi kertoa muille, mikä on meissä työpaikkana parasta?
Marja-Liisa Torniainen
Viestinnän asiantuntija | REKRY Imago
Solidea Oy