Rekrytointi : B2B myyjän rekrytointi – mistä tietää kuka tekee tulosta?

Myyntipäällikkö, Tekninen myyjä, Projektimyyjä, Avainasiakaspäällikkö, Key Account Manager, Account Manager, Ratkaisumyyjä ja kaikki kuitenkin b2b-myyjiä.

B2B Myyntipäällikön rekrytointi on jännittävää puuhaa. Erityisesti myyjien rekrytoinneissa hakijoissa on monesti tyyppejä jotka ovat taitavia puhujia ja esiintyjiä. Heihin on helppo ihastua, mutta mistä tiedät konkretisoituuko kaikki se puhe tuloksiksi? Voit lukea lisää rekryihastuksesta täältä!

Mistä tietää konkretisoituuko kaikki se puhe tuloksiksi?

Myyjä on jokaisessa yrityksessä avainhenkilö

Myyjät ovat jokaisen yrityksen kulmakiviä ja toimivat kentällä edustamansa yrityksen kasvoina ja ovat usein täysin aliarvostettuja. Myyjän tärkein tehtävä on tehdä tulosta. Olemme tavanneet paljon erilaisia myyjiä, rekrytointiprosessien kautta ja tietysti ostavana yrityksenä. Ostavana yrityksenä voidaan todeta, että on ollut tilanteita joissa myyjä on kertakaikkiaan mokannut omat mahdollisuutensa saada kauppaa, vaikka tuote/palvelu olisi ollut kuinka kiinnostava. Luottamus on tässä avainsana.

Myyjät ovat kaikenkirjava ammattiryhmä ja se voi olla yksi syy ammatin aliarvostamiseen. Myyjäksi voi ryhtyä matalalla kynnyksellä, eikä työ sinällään välttämättä vaadi koulutusta. Todella moni huippumyyjä on alunperin kouluttautunut ihan toiseen ammattiin ja vaan päätynyt myynnin tehtäviin.

Mitkä ovat tärkeimmät myyjän ominaisuudet jotka johtavat tuloksiin? Se ei ole puheen määrä tai henkilön miellyttävyys. Se ei myöskään ole oikeinkirjoituksen osaaminen tai koulutus.

“Se ei ole puheen määrä tai henkilön miellyttävyys. Se ei myöskään ole oikeinkirjoituksen osaaminen tai koulutus.“

Olemme tehneet todella paljon myyjien rekrytointeja yli 10 vuoden ajan ja tutkineet b-to-b-huippumyyjän ominaisuuksia. Voidaan todeta, että meillä on erittäin hyvä käsitys siitä millaisilla ominaisuuksilla tulee tulosta.

Millainen on tuloksellinen b-to-b myyjä

Tuloksellinen myyjä ajattelee tietyllä tavalla ja toimii tietyllä tavalla, luontaisesti. Siihen liittyy empatiaa, halu ja kyky selvittää asiakkaan tarpeet ja ostostrategia. Tuloksellinen myyjä on hyvä kuuntelemaan, hän ei välttämättä puhu kovin paljon itse. Hän on preaktiivinen eli hän ennakoi ja valmistautuu asiakkaan tapaamiseen etukäteen. Hän tietää asiakkaasta etukäteen mahdollisimman paljon ja on esimerkiksi valmistellut etukäteen useammanlaisia tarjouksia, jolloin hän valmis vastaamaan asiakkaan tarpeeseen mahdollisimman nopeasti. Huippumyyjä on kommunikoinnissaan hyvin konkreettinen –  asiakkaalle tulee täysin selväksi käytännössä mitä on ostamassa. Hänen on tehokkaimmillaan, kun saa tehdä työnsä itsenäisesti ja yksin. Se ei tarkoita, että hän ei pidä ihmisistä tai ole sosiaalinen, hän vaan on tehokkaimmillaan, kun saa tehdä työnsä itsenäisesti. Huippumyyjää motivoi kilpailu ja tulokset.

Tuloksellinen b-to-2 myyjä on

Mitä huippumyyjä ei ole?

Hyvä myyjä ei ole reaktiivinen, koska se tekee hänestä hitaan reagoimaan. Reaktiivinen ei ole valmistautunut vaan joutuu asiakkaan tarpeen selvitettyään miettimään miten häntä palvelisi. Hän ei ole puheissaan abstrakti, se joka puhuu käsitteistä ja tunnelmista. Huippumyyjä ei pelkää tehdä virheitä. Hän ei ole tiimityöskentelijä joka tarvitsee ympärilleen ihmisiä tekemään työtä yhdessä. Eikä häntä ensisijaisesti motivoi joukkoon kuuluminen.

Tässä siis lyhyesti millainen tuloksellinen B2B myyjä on tai ei ole.
Mutta miten tarkistetaan kuinka nämä ominaisuudet hakijassa toteutuvat. Se ei nimittäin tapahdu kysymällä, että motivoiko sinua kilpailu ja raha tai valmistaudutko hyvin asiakkaan tapaamiseen.

Ja huomiona tähän loppuun, kun puhutaan B2C myyjästä tarina on toisenlainen.

Jos teillä on tarvetta huippumyyjälle ota yhteyttä!

Timo Katajamaa

toimitusjohtaja

  • 0400 232 781
  • [javascript protected email address]
  • LinkedIn
  • Video

Seuraa meitä myös sosiaalisessa mediassa

Ota meidät seurantaan myös somessa! Saat vinkkejä työnhakuun, tietoa avoimista työpaikoista sekä tuoreimmat kuulumisemme.